Digitální dvojčata: Jak VR a AR mění výcvik i školení bez použití reálného prostředí – Tyinternety.cz

budoucnost AR/VR v éře 5G ⋆ Blog ⋆ Pixelfield digitální agentura

Vyzkoušeli jste si někdy AR appku nebo procházku VR prostředím s headsetem na hlavě? A řekli jste si u toho něco jako: Wow, to je paráda! Tak to byste se měli pomalu začít zamýšlet nad novou úrovní superlativů, protože nová éra digitálního pohlcení přichází – éra se sítí 5G všude kolem nás.

Hlavní postřehy:

Větší šířka pásma umožní AR/VR aplikacím daleko vyšší rozlišení, do kterého se budete moci skutečně plně ponořit.

Ultra nízká latence vymýtí (za určitých podmínek) zpoždění a výrazně tak podpoří interaktivitu rozšířené a virtuální reality.

5G otevře nové možnosti pro AR/VR v oblasti her, zdravotnictví, organizaci a exekuci práce nebo edukačních aplikací.

Od 1G k 5G za 37 let

Začněme velmi stručným shrnutím historie mobilních “-G” sítí, abychom si ilustrovali rozsah nových možností, které nám přináší nejnovější verze. První z G sítí byla spuštěna roku 1981, posílání souborů přes mobilní síť však umožnila až technologie 3G od roku 1998. O deset let později se s nástupem 4G zvýšila maximální paměť z 256MB na 6GB a kapacita datových přenosů z 21.6MB/S na 1GB/S. A loni jsme se dočkali nejnovější páté generace, která přináší kapacitu 20GB/s

Tato infografika shrnuje výstupy výzkumu firmy Ericsson, která zkoumala svolnost zákazníku k tomu, aby za 5G tarif platili více, pokud nová síť umožní využívání těchto funkcí nebo aplikací.

Zdroj:

Přestože takovou možnost ještě veřejnost ani nemá, lidé jsou podle studie firmy Ericsson už dnes ochotni připlatit si za 5G plán až 20 %.

Když to shrneme, síť 5G obrovsky zvýší rychlost aplikací a umožní jejich naprosto hladký běh. Ve většině zemí má samozřejmě 5G v tuto chvíli poměrně daleko k široké implementaci. Její čas ale brzy přijde. Proces přechodu na 5G už mnohde začal a výhody této sítě pro aplikace využívající umělou inteligenci nebo zpracování multimediálního obsahu v reálném čase jsou tak veliké, že se rozhodně vyplatí připravit se na její nástup předem.

360 3D videa pro všechny

Ve spojení s dostatečně kvalitními headsety za rozumnou cenu má éra 5G potenciál demokratizovat využití AR/VR. Neinteraktivní VR obsah té nejvyšší kvality – 360 3D videa – bude mít dechberoucí rozlišení díky obrovské šířce pásma nové sítě. Dostupnost takové šířky pásma pro všechny a (víceméně) všude konečně smaže rozdíly mezi lidmi s perfektním kabelovým připojením a zbytkem světa.

360 3D VR vás absolutně pohltí.

Zdroj:

Připravte se na úplně nový level vizuálního pohlcení. Aplikace virtuální reality v éře 5G se vám pravděpodobně budou jen velmi těžce opouštět.

Interaktivita bez potíží

Nárůst šířky pásma už jsme probrali, pojďme nyní zaostřit na ultra nízkou latenci. Pro streamování neinteraktivního obsahu je zásadní šířka pásma, latence naopak značně ovlivňuje vývoj aplikací, které nabízejí interaktivní funkce. Budeme svědky rapidního rozvoje chirurgických operací nebo řízení vozidel na dálku či schůzek a konferenčních avatarů využívajících rozšířené reality. Každé využití AR/VR, pro které je zásadní hladký běh a extrémně nízký čas odezvy, bude příchodem sítě 5G výrazně podpořeno.

5G zajistí zdravotním technologiím dosud nevídanou spolehlivost.

Zdroj:

Herní revoluce?

Podle některých expertů vynese 5G hry založené na AR/VR ven do ulic díky tomu, že je bude možné jednoduše streamovat podobně jako Netflix. To je pokrok vyžadovaný hlavně ze strany tzv. extrémních hráčů – 10 % světových gamerů, kteří si společně připisují více než polovinu celkového online herního času a kteří hrají zpravidla jen online.

Těšíte se na cloudové streamování VR her? Zdroj:

Zdá se, že dosáhnout cloudového streamování AR/VR her v celosvětovém měřítku bude velmi složité kvůli podmínce v podobě poměrně nízké vzdálenosti od lokace, kde se obrázky renderují, bez níž by byla latence stále příliš vysoká. Stejně však můžeme předpokládat, že si toto odvětví najde chytrý způsob, jak získat pro vývoj her z potenciálu 5G maximum z hlediska interaktivity a pohltivého zážitku.

Chtěli byste se pustit do vývoje AR nebo VR aplikace ještě než bude síť 5G standardem? Pojďme probrat vaše plány!

Chystaný AR/VR headset Applu má být bezdrátový

Je veřejným tajemstvím že nakousnuté jablko pracuje na vlastním headsetu. Podle informací serveru The Information se zdá, že bude bezdrátový, podobně jako Oculus Quest.

Headset Applu by měl umět jak čisté VR, tak rozšířenou realitu. V médiích je obvykle označován jako headset pro smíšenou realitu, což je sice poněkud nejasná definice, ale v tomto případě asi trefná – headset by měl zastat několik funkcí najednou, což napovídá širší využití, než je běžné.

Neobvyklé rozhodnutí pro Apple

Bezdrátové headsety jsou slabší, méně výkonné a s nižším rozlišením než headsety určené pro připojení k počítači, dají se však přenášet, což má své benefity. Kompromisů však za to headset musí udělat hodně, což zdánlivě nesedí do dlouhodobé produktové strategie Applu – ta staví především na kvalitě.

Co zatím o headsetu víme? O skutečných specifikacích moc ne, navíc nemá být v prodeji minimálně do roku 2023. Do budoucna Apple plánuje AR brýle, ty jsou však podle dostupných informací ve velmi raném stádiu vývoje.

Většina informací mluví spíš o komplikacích, které vývoj zatím nepojmenovanou headsetu provází. Byl několikrát odkládán, předěláván a vývoj údajně provázely i další problémy. Jde o jeden z nejriskantnějších produktů z poslední doby, jehož vývoji Apple věnuje značné prostředky. Pokud s ním však uspěje – a Apple rozhodně umí dotáhnout produkty do úspěšného konce – může dobýt velmi perspektivní trh, na kterém je pořád hodně místa.

Zdroj: The Information; Bloomberg

Digitální dvojčata: Jak VR a AR mění výcvik i školení bez použití reálného prostředí – Tyinternety.cz

Autor

Expert v oblasti světa mobilních technologií, wearables, IoT a VR / AR. Jeho motivací ke stálému zlepšování softwarových řešení a produktů je použití právě těchto technologií. Velký potenciál vidí v obohacování konvenčních produktů o software i hardware, který by mohl zefektivnit jeho prodej a fungování, což vidí jako správnou cestu do budoucnosti. Jako vedoucí jednotky mobilního vývoje - Mobile IT a inovačního labu pro IoT a VR/AR v Cleverlance Group pracuje na inovační části portfolia produktů pro společnosti jako Deutsche Telekom, Dovera ZP, Komerční Banka, Škoda Auto aj.

Write a Comment